top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנילי דגני

איך מוצאים מילים לכל מה שמתחולל בפנים?

קשה להסביר במילים מדוייקות את התחושה שעולה בנו בזמן שאנחנו בהופעה סוחפת; כשאנחנו מתבוננים בילד שזה עתה התחיל ללכת; מול נוף קסום. אנחנו אומרים "מרגש", "מדהים", אבל למעשה עולם חוייתי שלם מתחולל באותם רגעים, ומילים עשויות לצמצם אותו.


מה קורה לנו כשאנחנו יושבים מול הים?

איזה רגש עולה? אולי הנאה או שלווה. איך הגוף באותו רגע? נינוח? רגוע? מתמסר לשקט? האם עולה זכרון רחוק? האם מופיעות מחשבות?

במהלך פגישה חשובה בעבודה עולות מחשבות ("מה הם חושבים עלי ?"); עולות תחושות, למשל התרגשות, נחוש כי הלב דופק מהר, אולי נזיע מעט, נרעד, העור עשוי להאדים.

במהלך חיינו אנחנו חווים אינספור חוויות, כאשר כל חוויה נחווית ומתבטאת במגוון ערוצים, ב"שפות" שונות.

תחושות הגוף, רגשות, זכרונות ומחשבות – אלו הם מגוון ערוצים או מימדים, דרכם אנו חווים. כל ערוץ קשור לאיזורים מוחיים מסוימים, וכמובן שהערוצים כולם קשורים אלו לאלו, המים הם אותם מים, אולם לכל ערוץ יש תרומה ייחודית משלו להבנת החוויה.


מגוון הערוצים - המחשבות, הרגש ותחושות הגוף –משפיעים גם על מערכות היחסים שלנו ומושפעים מהן. כאשר אנחנו עצובים, אנחנו לעיתים נפנה לאדם קרוב שיחבק אותנו, והחיבוק מרגיע מעט. בתוך הפעולה הפיזית של חיבוק אנחנו חווים את הקרבה הרגשית לאותו אדם - ונרגעים. ממש כפי שילד קטן נרגע כאשר הוא מקבל מכה, ואימו או אביו מחבקים אותו. זוהי דוגמא פשוטה לאופן שבו הגוף, הרגש והקשר עם האחר משפיעים אחד על השני. השפעה מעין זו עשויה להתרחש גם ללא מילים, שכן, כאמור, היא עוברת בערוצים מוחיים אחרים.


פסיכותרפיה גוף-נפש היא גישה טיפולית, אשר מאמינה שעלינו להתייחס לכל ערוצי החוויה הללו. בטיפול, כאשר אנחנו מנהלים שיחה, המילים מבטאות בעיקר את המחשבה המודעת שלנו, אולם זהו ערוץ אחד בלבד מבין מגוון ערוצי החוויה. כדי שהאדם יבין את עצמו יותר, ילמד יותר מה מניע אותו, מה חסר לו, למה הוא זקוק – לא מספיקה הבנה מודעת אינטלקטואלית.


לפעמים אנחנו יודעים בראש כיצד עלינו לפעול, איך היינו רוצים להגיב, אבל הנפש מושכת אותנו למקום אחר, לא תמיד אנחנו מצליחים להבין למה. דרך תשומת לב עדינה לכלל ערוצי החוויה – רגש, גוף, מחשבות, וזכרונות - מתפתחת מודעות גבוהה יותר, נוכל להכיר את עצמינו טוב יותר. מדוע אנחנו נפגעים מדברים מסויימים, מדוע אנחנו מגיבים כפי שאנחנו מגיבים, מה אנחנו באמת רוצים לעצמינו, למה אנחנו זקוקים. על מנת לחקור ולחולל שינוי עמוק עלינו להתבונן ולחקור את מגוון הערוצים, להקשיב לשפות השונות שדרכן החוויה "מדברת".


קשה להסביר במילים מדוייקות את התחושה שעולה בנו בזמן שאנחנו בהופעה סוחפת; כשאנחנו מתבוננים בילד שזה עתה התחיל ללכת; מול נוף קסום... אנחנו אומרים "מרגש", "מדהים", אבל למעשה עולם חוייתי שלם מתחולל באותם רגעים, ומילים עשויות לצמצם אותו.


מבולבלים? :)

זה מה שקורה כשמנסים להסביר חוויה בעזרת מילים...


bottom of page